Matthias Bauer

Hasso-Plattner-Institut (HPI) für
Digital Engineering gGmbH
Universität Potsdam
Prof.-Dr.-Helmert-Str. 2-3
14482 Potsdam
Germany


e-mail: (firstname.lastname)@hpi.de

Find me on LinkedIn and on XING

Projects & Roles

tele-TASK (2011–) Manager, Product Owner of all software and hardware projects (web portal, transcoding server, streaming server, recording software, recording system hardware)

openHPI (2012) Member of the founding team. Teaching assistant in multiple courses (2012–)

EU Project Comenius Regio „Mobile Learning“ (2012–2014) Project Lead at HPI

OpenWHO (2016–2017) Technical consulting learning tech and studio setup at WHO Headquarters in Geneva

CORSHIP Corporate Edupreneurship (2021) EU project, Coach at “The Co-Innovation MasterClass” 

Mittelstand 4.0 Kompetenzzentrum Berlin (2016–2021) Project Staff

Mittelstand-Digital Zentrum Berlin (2021–) Project Staff, Project Financial Management

Gremien/Councils

05/2012–Mitglied im Gründungsteam von openHPI
02/2017–04/2017Erw. Mitglied im Gründungskommittee der Digital Engineering Fakultät
04/2017–09/2018Erw. Mitglied im Fakultätsrat der Digital Engineering Fakultät
06/2017–04/2019Mitglied der Studienkommission der Digital Engineering Fakultät (Studiengänge BA IT Systems Engineering, MA IT Systems Engineering, MA Data Engineering, MA Digital Health, MA Cybersecurity)

Teaching - openHPI

Teaching - IT Systems Engineering

Winter Semester 2019/2020

Summer Semester 2019

Winter Semester 2018/2019

Summer Semester 2018

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2017/2018

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2017

  • Master Project: Video Player Framework
  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2016/2017

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2016

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2015/2016

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2015

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien
  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Winter Semester 2014/2015

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2014

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2013/2014

Summer Semester 2013

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2012/2013

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2012

Winter Semester 2011/2012

Summer Semester 2011

  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien
  • Bachelor Project: tele-TASK 4 Usability

Lectures (stand-in) IT Systems Engineering

Bachelor IT Systems Engineering - Internet- und WWW-Technologien

  • 02.07.2019 Webprogrammierung
  • 06.06.2019 Sicherheit im Internet 1
  • 07.05.2019 LAN-Technologie
  • 25.04.2019 Audiokodierung und -Kompression
  • 11.04.2019 WWW - Erste Einführung
  • 14.06.2018 HTTP - Hypertext Transfer Protocol
  • 14.06.2018 URI - Uniform Resource Identifier
  • 05.06.2018 Sicherheit im Internet 1
  • 15.06.2017 HTTP - Hypertext Transfer Protocol
  • 15.06.2017 URI - Uniform Resource Identifier
  • 01.06.2017 Internetanwendungen 1
  • 24.05.2017 Internetworking mit IPv6
  • 17.05.2017 WAN-Technologien
  • 06.05.2015 Videokodierung und -Kompression

Teaching - Kids

Summer Semester 2015

  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Publications

  • Schrittweiser Umbau einer Lernvideo-Plattform zur Unterstützung von HTML5 und HTTP-Videostreaming. Bauer, Matthias; Malchow, Martin; Meinel, Christoph (2016). 320 ff.
     
  • Enhance Teleteaching Videos with Semantic Technologies. Bauer, Matthias; Malchow, Martin; Meinel, Christoph in Smart Education and Smart e-Learning, V. L. Uskov, R. J. Howlett, L. C. Jain (reds.) (2015). (Smart Education and Smart e-Learning , Vol. 41) 105–115.
     
  • Improving Collaborative Learning With Video Lectures. Bauer, Matthias; Malchow, Martin; Staubitz, Thomas; Meinel, Christoph (2016). 5511–5517.
     
  • Improving Collaborative Learning With Video Lectures. Bauer, Matthias; Malchow, Martin; Staubitz, Thomas; Meinel, Christoph (2016). 5511–5517.
     
  • Using the tele-TASK Lecture Recording System to Improve E-Learning. Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2013). 119–124.
     
  • A Concept to Analyze User Navigation Behavior Inside a Recorded Lecture (to Identify Difficult Spots). Bauer, Matthias; Meinel, Christoph in Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET) (2014). 1–4.
     
  • Next Generation Tele-Teaching: Latest Recording Technology, User Engagement and Automatic Metadata Retrieval. Grünewald, Franka; Yang, Haojin; Mazandarani, Elnaz; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2013). (Vol. Lecture Notes in Computer Science) 391–408.
     
  • Lecture Butler - Teaching Reasonable Lectures from a Lecture Video Archive. Malchow, Martin; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2015). 3–9.
     
  • Couch Learning Mode: Multiple-Video Lecture Playlist Selection out of a Lecture Video Archive for E-learning Students. Malchow, Martin; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2016). 77–82.
     
  • The Future of Teleteaching in MOOC Times. Malchow, Martin; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2014). 438–443.
     
  • Self-Test Integration in Lecture Video Archives. Malchow, Martin; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2015). 7631–7638.
     
  • Enhance Lecture Archive Search with OCR Slide Detection and In-Memory Database Technology. Malchow, Martin; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2015). 176–183.
     
  • Improved E-learning Experience with Embedded LED System. Malchow, Martin; Renz, Jan; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2016).
     
  • Enhance Embedded System E-learning Experience with Sensors. Malchow, Martin; Renz, Jan; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2016). 175–183.
     
  • Embedded Smart Home - Remote Lab Grading in a MOOC with over 6000 Participants. Malchow, Martin; Renz, Jan; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2017).
     
  • Optimizing the Video Experience in MOOCs. Renz, Jan; Bauer, Matthias; Malchow, Martin; Staubitz, Thomas; Meinel, Christoph (2015).
     
  • Optimizing the Video Experience in MOOCs. Renz, Jan; Bauer, Matthias; Malchow, Martin; Staubitz, Thomas; Meinel, Christoph (2015).
     
  • Automatisierte Qualitätssicherung in MOOCs durch Learning Analytics. Renz, Jan; Rohloff, Tobias; Meinel, Christoph C. Ullrich, M. Wessner (reds.) (2017).
     
  • Improving the Peer Assessment Experience on MOOC Platforms. Staubitz, Thomas; Petrick, Dominic; Bauer, Matthias; Renz, Jan; Meinel, Christoph (2016).
     
  • Improving the Peer Assessment Experience on MOOC Platforms. Staubitz, Thomas; Petrick, Dominic; Bauer, Matthias; Renz, Jan; Meinel, Christoph (2016).
     
  • Lecture Video Browsing Using Multimodal Information Resources. Yang, Haojin; Grünewald, Franka; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2013). (Vol. Lecture Notes in Computer Science) 204–213.
     
  • Lecture Video Browsing Using Multimodal Information Resources. Yang, Haojin; Grünewald, Franka; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2013). (Vol. Lecture Notes in Computer Science) 204–213.
     
  • Lecture video browsing using multimodal information resources. Yang, Haojin; Grünewald, Franka; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph (2013). 204–213.
     

Press

Wie digitale Weiterbildungsangebote kleinen und mittleren Unternehmen bei der Digitalisierung helfen können, Tatiana Gayvoronskaya, Matthias Bauer, Martin Talmeier, Christoph Meinel, in Wissenschaft trifft Praxis, Ausgabe 5, ISSN (Print) 2198-8544, November 2016

So wird das Haus schlauSaarbrücker Zeitung 03.06.2016

Events and Activities