Matthias Bauer

Hasso-Plattner-Institut (HPI) für
Digital Engineering gGmbH
Universität Potsdam
Prof.-Dr.-Helmert-Str. 2-3
14482 Potsdam
Germany

office: H-1.21
phone: +49 (0)331-5509-385
fax: +49 (0)331-5509-325
e-mail: (firstname.lastname)@hpi.de

Find me on LinkedIn and on XING

Gremien/Councils

02-04/2017Erw. Mitglied im Gründungskommittee der Digital Engineering Fakultät
seit 04/2017Erw. Mitglied im Fakultätsrat Digital Engineering Fakultät
seit 06/2017Mitglied der Studienkommission Digital Engineering Fakultät

Teaching - openHPI

Teaching - IT Systems Engineering

Winter Semester 2017/2018

Summer Semester 2017

Winter Semester 2016/2017

Summer Semester 2016

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2015/2016

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2015

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien
  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Winter Semester 2014/2015

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2014

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2013/2014

Summer Semester 2013

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2012/2013

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2012

Winter Semester 2011/2012

Summer Semester 2011

  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Lectures (stand-in) IT Systems Engineering

Bachelor - Internet- und WWW-Technologien

  • 15.06.2017 HTTP
  • 15.06.2017 URIs
  • 01.06.2017 Internetanwendungen 1
  • 24.05.2017 Internetworking mit IPv6
  • 17.05.2017 WAN-Technologien
  • 06.05.2015 Videokodierung und -Kompression

Teaching - Kids

Summer Semester 2015

  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Publications

A Concept to Analyze User Navigation Behavior Inside a Recorded Lecture (to Identify Difficult Spots)

Bauer, Matthias; Meinel, Christoph in Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET) Seite 1-4 . IEEE , 2014 .

This paper provides a brief report of our concept to scan the streaming server's log files in order to identify specific behavior of the users. A distinct form of behavior is the jump-back. Students do it when they watched a scene of a recorded lecture and then watch it again after a short amount of time. So, it can be assumed that this scene is of higher interest because it is either very interesting or hard to understand for the viewer. The knowledge of these found hotspots could be used in order to improve teaching materials such as slides and teaching style. In this paper, we describe how we plan to gather the data, how to analyze it and how the insights can be utilized. It is not only focused on the technological perspective of video-based e-learning but also on the pedagogical view.
Weitere Informationen
Tags its

Press

Wie digitale Weiterbildungsangebote kleinen und mittleren Unternehmen bei der Digitalisierung helfen können, Tatiana Gayvoronskaya, Matthias Bauer, Martin Talmeier, Christoph Meinel, in Wissenschaft trifft Praxis, Ausgabe 5, ISSN (Print) 2198-8544, November 2016

So wird das Haus schlauSaarbrücker Zeitung 03.06.2016

Events and Activities