Matthias Bauer

Hasso-Plattner-Institut (HPI) für
Digital Engineering gGmbH
Universität Potsdam
Prof.-Dr.-Helmert-Str. 2-3
14482 Potsdam
Germany

office: H-1.21
phone: +49 (0)331-5509-385
fax: +49 (0)331-5509-325
e-mail: (firstname.lastname)@hpi.de

Find me on LinkedIn and on XING

Gremien/Councils

02/2017-04/2017 Erw. Mitglied im Gründungskommittee der Digital Engineering Fakultät
04/2017-09/2018 Erw. Mitglied im Fakultätsrat der Digital Engineering Fakultät
06/2017-04/2019 Mitglied der Studienkommission der Digital Engineering Fakultät (Studiengänge BA IT Systems Engineering, MA IT Systems Engineering, MA Data Engineering, MA Digital Health, MA Cybersecurity)

Teaching - openHPI

Teaching - IT Systems Engineering

Summer Semester 2019

Winter Semester 2018/2019

Summer Semester 2018

Winter Semester 2017/2018

Summer Semester 2017

  • Master Project: Video Player Framework
  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2016/2017

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2016

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2015/2016

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2015

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien
  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Winter Semester 2014/2015

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2014

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2013/2014

Summer Semester 2013

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2012/2013

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2012

Winter Semester 2011/2012

Summer Semester 2011

  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien
  • Bachelor Project: tele-TASK 4 Usability

Lectures (stand-in) IT Systems Engineering

Bachelor IT Systems Engineering - Internet- und WWW-Technologien

  • 06.06.2019 Sicherheit im Internet 1
  • 07.05.2019 LAN-Technologie
  • 25.04.2019 Audiokodierung und -Kompression
  • 11.04.2019 WWW - Erste Einführung
  • 14.06.2018 HTTP - Hypertext Transfer Protocol
  • 14.06.2018 URI - Uniform Resource Identifier
  • 05.06.2018 Sicherheit im Internet 1
  • 15.06.2017 HTTP - Hypertext Transfer Protocol
  • 15.06.2017 URI - Uniform Resource Identifier
  • 01.06.2017 Internetanwendungen 1
  • 24.05.2017 Internetworking mit IPv6
  • 17.05.2017 WAN-Technologien
  • 06.05.2015 Videokodierung und -Kompression

Teaching - Kids

Summer Semester 2015

  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Publications

Improving Collaborative Learning With Video Lectures

Bauer, Matthias; Malchow, Martin; Staubitz, Thomas; Meinel, Christoph in INTED2016 Proceedings. 10th International Technology, Education and Development Conference Valencia, Spain. 7-9 March, 2016. Seite 5511-5517 . IATED , 2016 .

We have addressed the problems of independent e-lecture learning with an approach involving collaborative learning with lecture recordings. In order to make this type of learning possible, we have prototypically enhanced the video player of a lecture video platform with functionality that allows simultaneous viewing of a lecture on two or more computers. While watching the video, synchronization of the playback and every click event, such as play, pause, seek, and playback speed adjustment can be carried out. We have also added the option of annotating slides. With this approach, it is possible for learners to watch a lecture together, even though they are in different places. In this way, the benefits of collaborative learning can also be used when learning online. Now, it is more likely that learners stay focused on the lecture for a longer time (as the collaboration creates an additional obligation not to leave early and desert a friend). Furthermore, the learning outcome is higher because learners can ask their friends questions and explain things to each other as well as mark important points in the lecture video.
[ DOI ]
Weitere Informationen
Tags Collaborative_Learning  Didactics  E-Learning  E-Lecture  Learning_Analytics  MOOC  its 

Press

Wie digitale Weiterbildungsangebote kleinen und mittleren Unternehmen bei der Digitalisierung helfen können, Tatiana Gayvoronskaya, Matthias Bauer, Martin Talmeier, Christoph Meinel, in Wissenschaft trifft Praxis, Ausgabe 5, ISSN (Print) 2198-8544, November 2016

So wird das Haus schlauSaarbrücker Zeitung 03.06.2016

Events and Activities