Matthias Bauer

Hasso-Plattner-Institut (HPI) für
Digital Engineering gGmbH
Universität Potsdam
Prof.-Dr.-Helmert-Str. 2-3
14482 Potsdam
Germany

office: H-1.21
phone: +49 (0)331-5509-385
fax: +49 (0)331-5509-325
e-mail: (firstname.lastname)@hpi.de

Find me on LinkedIn and on XING

Gremien/Councils

02/2017-04/2017 Erw. Mitglied im Gründungskommittee der Digital Engineering Fakultät
04/2017-09/2018 Erw. Mitglied im Fakultätsrat der Digital Engineering Fakultät
06/2017-04/2019 Mitglied der Studienkommission der Digital Engineering Fakultät (Studiengänge BA IT Systems Engineering, MA IT Systems Engineering, MA Data Engineering, MA Digital Health, MA Cybersecurity)

Teaching - openHPI

Teaching - IT Systems Engineering

Summer Semester 2019

Winter Semester 2018/2019

Summer Semester 2018

Winter Semester 2017/2018

Summer Semester 2017

  • Master Project: Video Player Framework
  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2016/2017

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2016

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2015/2016

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2015

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien
  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Winter Semester 2014/2015

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2014

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2013/2014

Summer Semester 2013

  • Lecture Assistant: Internet- und WWW-Technologien
  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien

Winter Semester 2012/2013

  • Seminar: Web-Programmierung und Web-Frameworks

Summer Semester 2012

Winter Semester 2011/2012

Summer Semester 2011

  • Tutorial: Internet- und WWW-Technologien
  • Seminar: Weiterführende Themen zu Internet- und WWW-Technologien
  • Bachelor Project: tele-TASK 4 Usability

Lectures (stand-in) IT Systems Engineering

Bachelor IT Systems Engineering - Internet- und WWW-Technologien

  • 06.06.2019 Sicherheit im Internet 1
  • 07.05.2019 LAN-Technologie
  • 25.04.2019 Audiokodierung und -Kompression
  • 11.04.2019 WWW - Erste Einführung
  • 14.06.2018 HTTP - Hypertext Transfer Protocol
  • 14.06.2018 URI - Uniform Resource Identifier
  • 05.06.2018 Sicherheit im Internet 1
  • 15.06.2017 HTTP - Hypertext Transfer Protocol
  • 15.06.2017 URI - Uniform Resource Identifier
  • 01.06.2017 Internetanwendungen 1
  • 24.05.2017 Internetworking mit IPv6
  • 17.05.2017 WAN-Technologien
  • 06.05.2015 Videokodierung und -Kompression

Teaching - Kids

Summer Semester 2015

  • Schülerkolleg: Internetsuche und Google Page-Rank

Publications

Self-Test Integration in Lecture Video Archives

Malchow, Martin; Bauer, Matthias; Meinel, Christoph in ICERI2015 Proceedings - 8th International Conference of Education, Research and Innovation Seite 7631-7638 . IATED , 2015 .

Lecture video archives offer hundreds of lectures. Students have to watch lecture videos in a lecture archive without any feedback. They do not know if they understood everything correctly in comparison to MOOCs (Massive Open Online Course) where a direct feedback with self-tests or assignments is common. In contrast to MOOCs, video lecture archives normally do not offer self-test or assignment sections after every video. Due to this behavior of lecture archives questions have to be made visible on the video page. Furthermore, lecture recording videos are typically longer than videos in MOOCs. So, it is not so reasonable and sometimes even demotivating to ask a lot of questions after a long video when not all information is already memorized by the student. The approach of this paper is to overcome these self-test problems in lecture video archives and to finally solve them in a reasonable way to increase the learning experience and support students to learn more efficient with recorded lecture videos.
Self-Test Integration in ... - Download
Weitere Informationen
Tags assessment  e-learning  its  lecture_video_archive  self-test  tele-TASK  user_feedback  web_university 

Press

Wie digitale Weiterbildungsangebote kleinen und mittleren Unternehmen bei der Digitalisierung helfen können, Tatiana Gayvoronskaya, Matthias Bauer, Martin Talmeier, Christoph Meinel, in Wissenschaft trifft Praxis, Ausgabe 5, ISSN (Print) 2198-8544, November 2016

So wird das Haus schlauSaarbrücker Zeitung 03.06.2016

Events and Activities